ローディング

Art is trash without social impact. (NY美術家・松山智一 国際版ドキュメンタリー)

“I don’t have talent like Picasso,” says Tomokazu Matsuyama. Yet, he’s acquired quite a following since moving to the U.S. in his 20s. His work is in numerous collections, including that of Bill Gates. 2020 was supposed to bring a triumphant return to Japan, with projects at Meiji Shrine and Shinjuku station. However, the Olympics were postponed and other projects during his stay were interrupted by the covid-19 pandemic. The program tracks 300 turbulent days in which Matsuyama struggled to keep his team together.

現代アートの最前線・ニューヨークで活躍する松山智一(44)。「俺にはピカソのような才能はない」。日本人を中心に「勤勉なるチーム」を作り、欲望渦巻くアート界を駆け上がってきた。その“新たなポップアート”の顧客はビル・ゲイツ、ナイキ、ドバイ王室。世界第一線の美術館にも収蔵される。2020年は凱旋帰国の年となるはずだった。20代で渡米して以来ほとんど帰国しなかったが、オリンピックを控え明治神宮と新宿駅前で大規模プロジェクトが進んでいた。しかし滞在中、新型コロナウイルスの波にのみ込まれる。チームと切り離され、出国できない。プロジェクトは頓挫し、チームは崩壊の危機。その300日を、松山自身の自撮りやリモート撮影で記録。その先に、世界を股にかける思わぬ結末が待っていた!

番組リンク:https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/ondemand/video/5001323/

(NHK Worldホームページ)

初回放送:2021年2月7日